Monday, March 30, 2009

TAHNIAH BUAT KJ


Salam dan ucapan jutaan tahniah tak terhingga buat Y.B. Sdr. Khairy Jamaluddin (KJ) yang telah memenangi jawatan Ketua Pemuda UMNO Malaysia.

Walaupun sebelum ini KJ dihujani pelbagai tohmahan dan cemuhan oleh ahli UMNO sendiri, ternyata KJ masih lagi dapat bertahan dan bersabar. Beliau tidak pernah melatah dengan menangkis segala tohmahan, hanya sekali sekala sahaja menjawab pelbagai spekulasi yang sengaja diciptareka bagi menjatuhkan beliau.

Sejarah  penglibatan KJ dalam UMNO cukup unik. Beliau telah menarik perhatian Y.B. Datuk Sri Hishammuddin pada tahun 1999 ... iaitu sebelum beliau menjadi menantu Pak Lah lagi. Mungkin kerana bintangnya yg cukup bersinar, beliau menjadi cemuhan para pendengki di dalam UMNO sendiri.

Walaupun umur KJ baru sahaja 33 tahun, namun titi jawatan beliau dalam pemuda perlu kita tengok. Bermula sebagai Ajk dalam Pemuda UMNO Malaysia, kemudian terpilih sebagai Exco Pemuda UMNO Malaysia, dan seterusnya bertanding Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia serta kini naik kepada Ketua Pemuda UMNO Malaysia. Tertibnya diikuti.

Saya sendiri mula mengenali KJ pada tahun 2000, sewaktu beliau dilantik dalam Biro Pendidikan Pemuda UMNO Malaysia. Pada waktu itu, saya merupakan Ahli Exco, Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) di Universiti Putra Malaysia. Waktu tersebut amat sukar, hanya 5 kerusi daripada 39 yang dipertandingkan adalah pro- Kerajaan, selebihnya 34 adalah pro pembangkang (PAS). Pada waktu menjadi Exco MPP, saya telah melibatkan diri dalam beberapa program Pemuda UMNO yang turut disertai oleh KJ. Dapatlah berbual dan beramah mesra dengan beliau. 

Sebelum pemilihan baru-baru ini, saya juga telah menghadirkan diri dalam beberapa perjumpaan KJ dengan para perwakilan pemuda, sempat juga saya berbual dengan beliau. 

KJ yang saya kenali 9 tahun dahulu (sebelum menjadi menantu PM), itu lah KJ yang saya kenali hari ini. Tiada sifat sombong sebagai menantu PM, tiada sifat angkuh, tetap "down to earth" seperti saya kenali dahulu! Tahniah KJ kerana masih berperwatakan seperti dahulu. Ini lah pemimpin yang kita cari.

Sesungguhnya Malaysia memerlukan pemimpin muda yang berjiwa kental, mudah didampingi dan berhemah seperti KJ. "Setiakawan"; itulah motto beliau. Memang beliau ingat akan kawan lama, seperti mana beliau masih ingat kepada saya hari ini.

TAHNIAH buat Chief KJ !!!

(Dr.) Ariff

No comments:

Post a Comment